Καθηγητές Γερμανικής Ρόδου: Επιστολή προς τον κ. Τηλαβερίδη – Απάντηση Συμβούλου Νότιας Ελλάδας

18.09.2011 Η απάντηση του κ. Τηλαβερίδη για τη δημιουργία τμημάτων Γερμανικής που πέρσι/πρόπερσι διδάχτηκαν άλλη γλώσσα:

ΘΕΜΑ:  Για τη διδασκαλία της Δεύτερης Ξένης Γλώσσας σε απάντηση της επιστολής των Καθηγητών Γερμανικής της Ρόδου.
                                                                                           
     Σύμφωνα με τα δεδομένα της εγκυκλίου 71103/Γ2/24-6-2011 μία από τις προϋποθέσεις διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας είναι η ύπαρξη οργανικής θέσης του εκπαιδευτικού της ξένης γλώσσας για την οποία δήλωσαν προτίμηση οι μαθητές.
     Λόγω μη ύπαρξης οργανικής θέσης Ιταλικών σε πάρα πολλά Γυμνάσια, μαθητές που διδάχτηκαν μέχρι πέρσι την Ιταλική γλώσσα αναγκάζονται να αλλάξουν τη δήλωση προτίμησής τους μεταξύ των δύο άλλων γλωσσών δηλαδή της Γερμανικής και της Γαλλικής. Στη Δωδεκάνησο αυτό συνέβη σε περισσότερους από 600 μαθητές της Ιταλικής με αναπόφευκτο αποτέλεσμα τη  δημιουργία τμημάτων που συμπεριλαμβάνουν μαθητές με διαφορετικό υπόβαθρο στη γνώση της διδασκόμενης γλώσσας.
     Αναφερόμενος στην επιστολή των καθηγητών της Γερμανικής της Ρόδου, συμφωνώ απόλυτα μαζί τους ότι με τα σημερινά δεδομένα η ενσωμάτωση των μαθητών της Ιταλικής Γλώσσας στα υπάρχοντα τμήματα Γερμανικής είναι αδύνατον να γίνει ανώδυνα τόσο για τους καθηγητές (που θα διδάσκουν σε τμήματα με μαθητές διαφορετικών επιπέδων στη γλώσσα) όσο και για τους μαθητές.
     Με ποιο σκεπτικό μαθητές της φετινής Γ´ τάξης Γυμνασίου, που  ενώ διδάχτηκαν την  Ιταλική για δύο χρόνια, εκλήθησαν με μηδενική γνώση της Γερμανικής να διδαχτούν τα κε-φάλαια 1-4 του δεύτερου τόμου του  βιβλίου Γερμανικών «Deutsch- ein Hit!»;
     Μετά από την περιγραφή του προβλήματος, ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, κ. Ιωάννης Ν. Κουμέντος, διαβεβαίωσε ότι το Υπουργείο Παιδείας  θα αποστείλει άμεσα εγκύκλιο, δίνοντας τη δυνατότητα στα Γυμνάσια να μην ακολουθήσουν την αλφαβητική σειρά και έτσι να δημιουργηθούν τμήματα Γερμανικών ή Γαλλικών, στα οποία θα ενταχθούν μόνο οι μαθητές των Ιταλικών που άλλαξαν ξένη γλώσσα.
     Η  φετινή χρονιά θα είναι δύσκολη για όλους μας με όλα τα γνωστά προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Ας σκεφτούμε όμως και τους συναδέλφους μας της Ιταλικής που χάνουν τις τάξεις τους. Σε μια σύγχρονη και πολυπολιτισμική κοινωνία θα έπρεπε στη Δημόσια Εκπαίδευση να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη διδασκαλία όλων των γλωσσών και στο δικαίωμα του κάθε μαθητή να διδαχθεί τη γλώσσα που επιθυμεί ανεξαρτήτως από την ύπαρξη οργανικών θέσεων και τον αριθμό των μαθητών. 
                                                                   

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς και πολλή εκτίμηση,
Δημήτριος Τηλαβερίδης
Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 07


—————————————–
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Π.Ε.

ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΡΟΔΟΥ

Ρόδος, 08.09.2011

Προς κ. Τηλαβερίδη,
Σχολικό Σύμβουλο Γερμανικής γλώσσας Α Αθήνας

Με την ευκαιρία της νέας σχολικής χρονιάς θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τις εξελίξεις στο χώρο των ξένων γλωσσών της περιοχής μας και να ζητήσουμε τη γνώμη σας σε μια σειρά από θέματα. Όπως γνωρίζετε, οι πρόσφατες υπουργικές αποφάσεις για τις ξένες γλώσσες δυστυχώς δεν ανακλήθηκαν οριστικά με αποτέλεσμα να μην μπορούν όλοι οι μαθητές να επιλέγουν ελεύθερα την ξένη γλώσσα που θέλουν να παρακολουθήσουν. Συγκεκριμένα στο νομό Δωδεκανήσου περισσότεροι από 600 μαθητές που διδάχτηκαν μέχρι πέρσι την Ιταλική γλώσσα αναγκάζονται να αλλάξουν τη δήλωση προτίμησης μεταξύ της Γερμανικής και της Γαλλικής γλώσσας. Επειδή η πλειοψηφία αυτών των μαθητών εντάσσεται στα τμήματα Γερμανικής γλώσσας των Γυμνασίων στα οποία υπηρετούμε θέλουμε να σας επισημάνουμε τα εξής:

– οι μαθητές της φετινής Α τάξης Γυμνασίου επέλεξαν εκ νέου τη δεύτερη ξένη γλώσσα προτίμησης, οι περισσότεροι των οποίων έχουν ήδη διδαχτεί τη Γερμανική στο Δημοτικό σχολείο. Για τους μαθητές αυτούς δεν προβλέπεται καμία ρύθμιση καθώς το βιβλίο της Α Γυμνασίου ξεκινά από την αρχή (κεφ. 1-5, τόμος Α).
– οι μαθητές της φετινής Β τάξης Γυμνασίου αλλάζουν Δεύτερη Ξένη Γλώσσα και, σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας της Γερμανικής, καλούνται να διδαχτούν τα κεφάλαια 6-9 του τόμου Α του σχολικού βιβλίου (ενώ πέρσι διδάχτηκαν την Ιταλική).
– οι μαθητές της φετινής Γ τάξης Γυμνασίου αλλάζουν Δεύτερη Ξένη Γλώσσα και, σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας της Γερμανικής, καλούνται να διδαχτούν τα κεφάλαια 1-4 του τόμου Β του σχολικού βιβλίου (ενώ διδάχτηκαν την Ιταλική για δύο χρόνια).

Έχουμε υπόψη μας το Π.Δ. 188/1985 σύμφωνα με το οποίο οι γονείς έχουν το δικαίωμα να αποφασίσουν ή όχι την προσμέτρηση της Γερμανικής γλώσσας στο Μ.Ο. της σχολικής χρονιάς αλλά θεωρούμε πως η ενσωμάτωση αυτών των μαθητών στα υπάρχοντα τμήματα Γερμανικής γλώσσας δεν θα γίνει ανώδυνα.

Θεωρούμε πως θα πρέπει να μας δοθεί και τυπικά η δυνατότητα:
– να ξεκινήσουμε από το κεφάλαιο 1 του Α τόμου του σχολικού βιβλίου στους μαθητές που άλλαξαν ξένη γλώσσα
– να ετοιμάσουμε διαφορετικό διαγώνισμα για τους μαθητές της Β και Γ τάξης που άλλαξαν ξένη γλώσσα
– να ετοιμάσουμε διαφορετικά θέματα προαγωγικών εξετάσεων. Δεν είναι δυνατό να διαγωνιστούν τον προσεχή Μάϊο-Ιούνιο οι μαθητές που άλλαξαν ξένη γλώσσα στα ίδια θέματα με τους μαθητές που διδάσκονται τη Γερμανική γλώσσα από την Ε Δημοτικού.

Η παρούσα επιστολή θα κοινοποιηθεί στον Προϊστάμενο Β/θμιας Δωδεκανήσου καθώς και στα Δ.Σ. των Συλλόγων Γονέων-Κηδεμόνων Πόλεως Ρόδου.

Επικοινωνία: rhodos@deutsch.gr

Με εκτίμηση

Οι καθηγητές Γερμανικής γλώσσας της Α Δωδεκανήσου από τα παρακάτω Γυμνάσια:
1ο Γυμνάσιο Ρόδου
2ο Γυμνάσιο Ρόδου
3ο Γυμνάσιο Ρόδου
5ο Γυμνάσιο Ρόδου
6ο Γυμνάσιο Ρόδου
7ο Γυμνάσιο Ρόδου
Μουσικό Γυμνάσιο
Γυμνάσιο Κρεμαστής
Γυμνάσιο Αφάντου
Γυμνάσιο Γενναδίου

Το κείμενο της απάντησης

78339826b5905c235d846a82cce76116apantisi_tilaveridis.doc