Αθήνα, 20 Ιουνίου 2011
ΘΕΜΑ: Η Θέση της Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε. για το θέμα της επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Αγγλικής της Δημόσιας Εκπαίδευσης (Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε.) επιθυμεί, μέσα από μια σύντομη τοποθέτηση σχετικά με το ζήτημα της κατάργησης επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας σε Δημοτικά Σχολεία και Γυμνάσια, να εκφράσει την εκτίμηση και τη συμπαράστασή της προς τους συναδέλφους των υπόλοιπων Ενώσεων Ξένων Γλωσσών αναγνωρίζοντας τη συνολική προσφορά τους στη Δημόσια Εκπαίδευση.
Οι αυξημένες εργασιακές και κοινωνικές απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης πραγματικότητας στην οποία ζούμε καθιστούν απαραίτητο εργαλείο την κατάκτηση περισσότερων από μιας ξένων γλωσσών, γεγονός που θα εφοδιάζει αφενός τους μελλοντικούς πολίτες με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για τη μετέπειτα κοινωνική τους ζωή και επαγγελματική τους σταδιοδρομία κι αφετέρου θα ενισχύει και θα προωθεί την αξία του σεβασμού απέναντι στις πολιτισμικές και γλωσσικές ομοιότητες και διαφορές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συγκεκριμένα η Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε. θεωρεί πως η απόφαση κατάργησης επιλογής της δεύτερης ξένης γλώσσας (Γαλλικής, Γερμανικής, Ισπανικής, Ιταλικής τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση):
α) δεν ευνοεί την ανάπτυξη και ευόδωση των βασικών παιδαγωγικών στόχων του εγγραμματισμού, της πολυγλωσσίας και της πολυπολιτισμικότητας που οδηγούν στην απόκτηση χρήσιμων γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων σε διαφορετικά γλωσσικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα της σύγχρονης κοινωνίας. Κατ’ επέκταση, δεν επιτυγχάνεται η συνέχεια, συνοχή και προοπτική της Ευρωπαϊκής διάστασης της παρεχόμενης ξενόγλωσσης εκπαίδευσης.
β) δεν ενισχύει την ικανότητα του μαθητή να χρησιμοποιεί τις ξένες γλώσσες ως απόδειξη της αυτενέργειας και αυτονομίας του που θα του επιτρέψουν να αναπτύξει πολλαπλές δεξιότητες και να ανακαλύψει έναν εναλλακτικό τρόπο για να «μαθαίνει πώς να μαθαίνει» στη δια βίου εκπαίδευσή του.
γ) δε λειτουργεί συμπληρωματικά με την απόκτηση και Πιστοποίηση γνώσης για την Αγγλική Γλώσσα που σε συνδυασμό με την ικανότητα χρήσης νέων τεχνολογιών θα καταστήσουν τους μελλοντικούς πολίτες επαρκώς προετοιμασμένους να εργασθούν σε εργασιακά και κοινωνικά περιβάλλοντα αυξημένου ανταγωνισμού.
Κλείνοντας, η Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε. θέλει να υπογραμμίσει πως η απόφαση κατάργησης της επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας όχι μόνο δεν προάγει τους παραπάνω εκπαιδευτικούς, παιδαγωγικούς και κοινωνικούς στόχους αλλά επιπλέον θίγει το δημόσιο χαρακτήρα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και αναμφισβήτητα προκαλεί λειτουργικά και θεσμικά προβλήματα στους κλάδους των ξενόγλωσσων συναδέλφων ενώ στρέφει τελικά γονείς και μαθητές προς την ιδιωτική ξενόγλωσση εκπαίδευση.