Δελτίο Τύπου ΠΕΚΑΓΕΠΕ: Kάλεσμα σε στήριξη για σύσταση οργανικών θέσεων

Αγαπητοί συνάδελφοι/ αγαπητές συναδέλφισσες,

ο κλάδος μας ΠΕ07 γερμανικής γλώσσας είναι αντιμέτωπος με πρωτοφανείς συνθήκες
αβεβαιότητας και υποβάθμισης, με άλλα λόγια με κινδύνους, που απειλούν τη θεσμική του
υπόσταση και θα εξηγήσουμε παρακάτω το γιατί. Σας στέλνουμε αυτή την επιστολή, αυτό το
κάλεσμα για να συμπορευτείτε μαζί μας στο δύσκολο αγώνα μας και να κατανοήσετε τις
ιδιαιτερότητες του κλάδου μας.
Η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών/ τριών Γερμανικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης
εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της μετά την τροπολογία (9.7.2025), που κατατέθηκε στη
Βουλή από την Υπουργό Παιδείας κ. Σοφία Ζαχαράκη. Συγκεκριμένα συστήνονται 2.130 νέες
οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
1.889 θέσεις Νηπιαγωγών (ΠΕ60), 171 θέσεις Καλλιτεχνικών (ΠΕ08), 64 θέσεις Θεατρικών
Σπουδών (ΠΕ91.01) και 6 θέσεις Δραματικής Τέχνης (ΠΕ91.02). Να σημειώσουμε εδώ ότι
καλώς γίνεται η σύσταση για τους συγκεκριμένους κλάδους.
Οι εκπαιδευτικοί ΠΕ07 όμως δυστυχώς για άλλη μια φορά δε συμπεριλαμβάνονται.
Παρ᾽ όλο που οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης κατέγραψαν τις προτάσεις τους σε σχέση με τη
σύσταση νέων οργανικών θέσεων και παρ᾽ όλο που πρότειναν δύο φορές τη σύσταση 112
οργανικών, το ΥΠΑΙΘΑ για ακόμα μια φορά απογοητεύει και αδικεί τους εκπαιδευτικούς ΠΕ07.
Αφού έχουν προταθεί πέρυσι από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης 112 οργανικές, γιατί αποκλείεται
ο κλάδος για άλλη μια φορά από τη διαδικασία; Ως πότε το ΥΠΑΙΘΑ θα κλείνει τα μάτια
στις επί σειρά ετών διαπιστωμένες ανάγκες του κλάδου;

Οι ανάγκες δεν καλύπτονται ούτε στο ελάχιστο. Το ΥΠΑΙΘΑ αγνόησε για πολλοστή φορά τις
αντικειμενικές ανάγκες του κλάδου μας. Η τροπολογία που ψηφίστηκε πέρυσι στις 11/7/2024
(όπου συστάθηκαν στον κλάδο μας μόνο 14 οργανικές στην πρωτοβάθμια), δυστυχώς δεν
προχωρά σε άρση της ανισοκατανομής.

Το επόμενο σοβαρό ζήτημα που αντιμετωπίζουμε, είναι το ζήτημα των μόνιμων διορισμών.
Οι μόνιμοι διορισμοί που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια στον κλάδο μας είναι
ελάχιστοι: 53 το 2021- 22, 16 το 2022-23, 13 το 2023-24 και 38 το 2024-25. Εκτός από τις ανάγκες
που υπάρχουν, ένας ακόμα λόγος για να γίνουν μόνιμοι διορισμοί, είναι, η ανανέωση (ηλικιακή)
των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, το 86% γενικά των εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια
εκπαίδευση είναι άνω των 50 ετών. Όσον αφορά τον κλάδο μας, σύμφωνα με την Επιτροπή
Ερευνών της ΠΕΚΑΓΕΠΕ, το 20,52% των εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι
άνω των 60 ετών. Το φαινόμενο της «γήρανσης» του εκπαιδευτικού πληθυσμού αποτυπώνει μια
χρόνια παθογένεια του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, απόρροια των μνημονίων, των
αλλαγών στο ασφαλιστικό και της πολιτικής αδράνειας ως προς την ανανέωση προσωπικού.

Απαιτούμε λοιπόν από το Υπουργείο την ίδρυση επιπλέον οργανικών θέσεων ΠΕ07 στην
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και το διορισμό ικανοποιητικού αριθμού συναδέλφων ΠΕ07,
ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των σχολείων, η πραγματικά ελεύθερη επιλογή της β’
ξένης γλώσσας και να περιοριστεί η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια των αναπληρωτών, που
περιφέρονται ανά την Ελλάδα κάθε χρόνο χωρίς να υπάρχει σταθερότητα ούτε με τους μαθητές/
τις μαθήτριές τους ούτε με τη ζωή τους.

Ένα εξίσου σημαντικό θέμα είναι οι εγκύκλιοι, οι οποίες μας δημιουργούν σοβαρά προβλήματα
κάθε χρόνο και χάνουμε πολλά τμήματα. Αυτές χρειάζονται σε κάθε περίπτωση τροποποίηση.

Η εφαρμογή των Υπουργικών Αποφάσεων (ΦΕΚ B 1324/2016 και ΦΕΚ B 1171/2017)
δημιούργησε δυσκαμψία στην εκπαιδευτική διαδικασία και έντονη δυσαρέσκεια στη
μαθητική κοινότητα, στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με τις Υ.Α. και τις αντίστοιχες διευκρινιστικές εγκυκλίους, καλούνται οι
μαθητές της E’ Δημοτικού να παρακολουθήσουν την ξένη γλώσσα της πλειοψηφίας του τμήματος,
όταν πρόκειται για τάξη με ένα τμήμα ή να παρακολουθήσουν διαφορετική γλώσσα από αυτή της
επιλογής τους, όταν ο αριθμός μαθητών που έχει επιλέξει τη συγκεκριμένη γλώσσα, είναι
μικρότερος του 12. Η σκληρή και άκαμπτη τακτική της εφαρμογής των συγκεκριμένων Υ.Α.
επιβάλλει τελικά, σε μια σημαντική μερίδα μικρών μαθητών και στις οικογένειές τους, τη β’ ξένη
γλώσσα που θα διδαχθούν και καταλύει το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής. Να σημειώσουμε
ότι η γλώσσα που διδάσκονται οι μαθητές στην Ε’ και Στ’ τάξη του Δημοτικού, συνεχίζεται και
στο Γυμνάσιο – Λύκειο.

Στην περίπτωση, κατά την οποία μέχρι την 1η Οκτωβρίου κάθε σχολικού έτους δεν έχει καλυφθεί
η θέση του/της εκπαιδευτικού της ξένης γλώσσας που επιλέχθηκε, τότε με απόφαση του οικείου
Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι μαθητές/τριες διδάσκονται την ξένη γλώσσα για την

οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης.
Επιπλέον, η πρόσληψη των αναπληρωτών ΠΕ07 με πλήρες ωράριο, τόσο στην πρωτοβάθμια
όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θα έπρεπε να είναι ο κανόνας και μόνο. Όμως
εξακολουθούν οι συνάδελφοι να προσλαμβάνονται ως αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου
(ΑΜΩ). Παρατηρείται δε το φαινόμενο, οι προσλήψεις αναπληρωτών μειωμένου ωραρίου, να
προηγούνται των προσλήψεων του πλήρους ωραρίου. Αυτό έχει ως συνέπεια, συνάδελφοι που
προηγούνται στον πίνακα των αναπληρωτών να δουλεύουν σε δυσμενέστερες συνθήκες, με
μειωμένες αποδοχές και ασφάλιση, ενώ καταστρατηγείται η σειρά των πινάκων. Επίσης πολύ
συχνό φαινόμενο είναι η κάλυψη των κενών όχι από την α’ φάση αλλά στη β’ ή γ’, με αποτέλεσμα
πάλι να δημιουργούνται αδικίες.

Όλα τα παιδιά δικαιούνται τη βέλτιστη παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο
παρ’ όλο που τα προβλήματα είναι πάρα πολλά.

Γι’ αυτό καλούμε σε στήριξη και συμπόρευση όσον αφορά το κομμάτι της σύστασης
οργανικών θέσεων: τα μέλη μας – Καθηγητές/τριες γερμανικής γλώσσας, τον Πανελλήνιο
Επιστημονικό Σύλλογο Θεατρολόγων (Π.Ε.ΣΥ.Θ.), το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Δραματικής
Τέχνης (Σ.Ε.ΔΡΑ.ΤΕ), την Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων (ΕΝ.ΕΚ.Ε.Μ.), το
Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (Ε.Ε.Τ.Ε.), την Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών
Πληροφορικής (Π.Ε.ΚΑ.Π.), το Σύλλογο Αποφοίτων Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου
Πανεπιστημίου, τον Πανελλήνιο Μουσικό Σύλλογο, τον Πανελλήνιο Σύλλογο Επαγγελματιών
Αθλητισμού και Άσκησης (ΠΣΕΑΑ), την Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Φυσικής Αγωγής,
τον Πανελλήνιο Σύλλογο Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών Αγγλικής Γλώσσας, την Πανελλήνια
Ένωση Καθηγητών Αγγλικής Δημόσιας Εκπαίδευσης (Π.Ε.Κ.Α.Δ.Ε.), το Σύνδεσμο Καθηγητών
Γαλλικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης Ελλάδας (APF FU GRECE), τον Πανελλήνιο
Σύλλογο Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αποφοίτων Πανεπιστημίου
(ΠΑΣΥΚΑΓΑ), τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ), την Ομοσπονδία Λειτουργών
Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών (ΟΙΕΛΕ),
τα τμήματα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και ΑΠΘ, την ΟΚΠΕ (Ομοσπονδία
Καθηγητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης), την Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών
Δευτεροβάθμιας (ΠΕΑΔ) και τέλος την Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας
(Α.Σ.Γ.Μ.Ε.).

Η ΠΕΚΑΓΕΠΕ στο πρόσφατο παρελθόν συμπορεύτηκε στο πλευρό όλων των ειδικοτήτων
της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στην προσπάθεια διεκδίκησης της άμεσης σύστασης νέων
οργανικών θέσεων. Μόνο αν υπάρχει ενότητα και στήριξη, μπορούμε να καταφέρουμε αυτά
που έχουμε θέσει ως στόχο, πάνω απ’ όλα για τους μαθητές μας αλλά και για τους
συναδέλφους μας.

Δείτε το έγγραφο εδώ: ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΕΚΑΓΕΠΕ 12.7.2025